De puntentelling van squash is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk om te weten hoe je punten kan krijgen en tot hoeveel punten er gespeeld moet worden.
In dit artikel kom je er achter tot hoeveel punten er wordt gespeeld in een game, wanneer je een squash potje hebt gewonnen en hoe je een punt kan scoren.
Een snel overzicht
TogglePuntentelling van squash in het kort
De puntentelling in squash werkt als volgt: een game wordt gespeeld tot 11 punten, maar je moet met minimaal 2 punten verschil winnen. Er wordt gespeeld totdat één speler 2 of 3 games heeft gewonnen, afhankelijk van de afgesproken wedstrijdduur.
Rally Point Systeem puntentelling
Het Rally Point Systeem (RPS) is de puntentelling die tegenwoordig in squash wordt gebruikt, waarbij elke rally een punt oplevert, ongeacht wie serveert.
Dit betekent dat elke keer dat een rally eindigt, één van de spelers een punt krijgt, ongeacht of ze aan het serveren waren of niet.
Het belangrijkste doel van dit systeem is om het spel sneller en dynamischer te maken, omdat het de noodzaak wegneemt om te serveren om punten te scoren.
Hoe werkt het Rally Point Systeem?
Punt bij elke rally: De speler die de rally wint, krijgt een punt, ongeacht wie de service heeft.
Games tot 11 punten: Een game wordt gespeeld tot 11 punten, maar een speler moet met minimaal 2 punten verschil winnen. Bijvoorbeeld, als de stand 10-10 is, gaat het spel door tot één speler een voorsprong van 2 punten heeft.
Aantal games: De wedstrijd wordt gespeeld totdat een speler 2 of 3 games heeft gewonnen, afhankelijk van wat vooraf is afgesproken.
Leestip: een compleet overzicht van alle spelregels van squash
Sinds wanneer wordt het gebruikt?
Het Rally Point Systeem werd in 2009 officieel ingevoerd door de World Squash Federation (WSF) voor alle professionele squash wedstrijden. Het systeem verving het traditionele puntensysteem, waarbij alleen de server punten kon scoren.
Het RPS werd geïntroduceerd om het spel toegankelijker en spannender te maken, zowel voor spelers als toeschouwers. Sinds de invoering is dit systeem de standaard geworden in alle internationale en veel nationale competities.
Hoe scoor je een punt bij squash?
In squash scoor je een punt wanneer je de rally wint. Hier vind je de meest voorkomende manieren waarop je een punt kunt scoren:
- De tegenstander maakt een fout: Als je tegenstander de bal slaat en deze:
- De voorwand mist.
- Onder de servicelijn (bij de service) of onder de tin raakt.
- Boven de uitlijn aan een van de muren raakt.
- Twee keer stuitert voordat hij de bal kan terugslaan.
- Je tegenstander slaat de bal uit: als de bal door je tegenstander buiten de speelbare ruimte wordt geslagen, zoals boven de uitlijn op een van de muren.
- Je tegenstander raakt de bal niet terug: als je de bal slaat en je tegenstander hem niet kan terugspelen voordat hij voor de tweede keer stuitert op de vloer.
- Je krijgt een ‘stroke’: een ‘stroke’ wordt aan jou toegekend als je tegenstander je hindert op een manier die je belet een duidelijke scoringskans te benutten. Dit betekent dat je direct een punt krijgt.
Bij het Rally Point Systeem (RPS), dat momenteel wordt gebruikt, scoort de winnaar van elke rally een punt, ongeacht wie serveert. Bekijk de service regels van squash.
Puntentelling squash vroeger
Voor de introductie van het Rally Point Systeem (RPS) werd in squash het traditionele puntensysteem gebruikt, dat ook wel bekendstaat als het “Hand-In-Hand-Out” systeem. In dit systeem kon alleen de serveerder punten scoren.
Hoe werkt het?
- Punt scoren als serveerder: alleen de speler die serveert, kan een punt scoren. Als de serveerder een rally wint, krijgt hij of zij een punt en behoudt het recht om te blijven serveren.
- Geen punt voor de ontvanger: als de ontvangende speler (de tegenstander van de serveerder) de rally wint, krijgt deze speler geen punt, maar wel het recht om te gaan serveren. Dit wordt “hand-out” genoemd.
- Einde van de game: de game wordt gespeeld tot 9 punten. In sommige varianten, als de score 8-8 bereikt, kan de ontvangende speler kiezen of er wordt gespeeld tot 9 punten (sudden death) of tot 10 punten, waarbij er nog steeds een verschil van 2 punten nodig is om te winnen.
- Match winnen: net als in het huidige systeem werd de wedstrijd meestal gespeeld in een best-of-three of best-of-five games format. De speler die als eerste de vereiste hoeveelheid games wint, is de winnaar van de wedstrijd.
Tot hoeveel sets bij squash?
In squash wordt een wedstrijd doorgaans gespeeld in een best-of-three of best-of-five format. Dit betekent dat de eerste speler die 2 sets (bij best-of-three) of 3 sets (bij best-of-five) wint, de wedstrijd wint.