In mei 2023 gebeurde er iets bijzonders in de wereld van badminton. Een nieuwe techniek, de tornado service, uitgevoerd door Marcus Rindshoj uit Denemarken, ging viraal. Ja, viraal! Zelfs als je niet veel van badminton volgt, heb je het misschien wel gezien in de media. Grote nieuwsorganisaties zoals RTL Nieuws en NOS Sport maakten er filmpjes over en ineens stond de badmintonwereld op zijn kop.
Maar waarom zoveel ophef over een service? En waarom werd deze techniek zo snel verboden? Laten we dat even rustig uitleggen.
Een snel overzicht
ToggleWat is de tornado service eigenlijk?
De tornado service is een slimme, maar verraderlijke techniek. De speler houdt de shuttle vast aan de dop met zijn duim en wijsvinger of middelvinger. Terwijl de shuttle losgelaten wordt, geeft de speler deze een draaiende of tollende beweging mee. Dit zorgt ervoor dat de shuttle in de lucht tollet terwijl hij naar de andere kant van het net vliegt.
Klinkt als een prima service, toch?
Nou, ja, maar voor de tegenstander is het een ware nachtmerrie. Door die tollende beweging is het bijna onmogelijk om de shuttle goed te ontvangen. De shuttle vliegt onvoorspelbaar en dit zorgt ervoor dat de tegenstander vaak een fout maakt of gedwongen wordt om een zwakke lift te slaan (een hoge, opwaartse slag). En als dat gebeurt? Dan kan de serveerder de rally vaak met een stevige smash meteen beslissen.
Waarom is de tornado service verboden?
De Badminton World Federation (BWF) was er vrij snel bij om een tijdelijk verbod in te stellen. En eerlijk gezegd, dat is wel te begrijpen. Door de tornado service werd het spel namelijk veel minder spannend om naar te kijken.
Badminton is juist een dynamische sport waarbij techniek, strategie en snelheid samenkomen. Maar met de tornado service werd het spel veel eenzijdiger. De serverende partij kreeg zo’n groot voordeel dat de tegenstander vaak niet eens een fatsoenlijke kans had om terug te slaan. En tja, een wedstrijd waar één speler steeds met gemak punten scoort is nou niet bepaald spannend voor het publiek.
Om deze reden besloot de BWF in mei 2023 dat de tornado service verboden zou blijven, in elk geval tot na de Olympische Spelen van Parijs 2024. Ze pasten hiervoor de Laws of Badminton aan, en veel nationale bonden, zoals Badminton Nederland, namen deze regel over. Hierdoor is de tornado service in officiële wedstrijden nu volledig verboden.
Gewijzigde spelregels bij Badminton Nederland
Badminton Nederland volgde snel na het besluit van de BWF en paste de regels aan om de tornado service tegen te gaan. Volgens de nieuwe spelregels (Spelregel 9, pagina 31) is het niet toegestaan om de shuttle in rotatie te brengen bij een service. Dit betekent dat je de shuttle simpelweg moet loslaten zonder enige tol te geven en de dop als eerste moet raken met je racket.
Als referentie naar de aangepaste regels:
Alternatieve spelregel: Spelregel 9. De Service
9.1 Bij een correcte service …
9.1.5 moet de serveerder de shuttle loslaten zonder deze daarbij in rotatie te brengen en moet het racket van de serveerder eerst de dop van de shuttle raken.
Daarnaast is er een toevoeging aan de “Aanvullingen op de Spelregels voor Wedstrijdfunctionarissen”:
Hoofdstuk 1 toevoeging aan de Instructies voor Wedstrijdfunctionarissen
7. Instructies voor Servicerechters
7.4 De afgesproken gebaren zijn:
Spelregel 9.1.5
“Moet de serveerder de shuttle loslaten zonder deze daarbij in rotatie te brengen en moet het racket van de serveerder eerst de dop van de shuttle raken.”
(Het gebaar zelf wijzigt niet).
Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar het heeft een enorme impact op hoe de service uitgevoerd mag worden. En ja, dit betekent dat de prachtige, tollende tornado service van Marcus Rindshoj nu officieel niet meer mag.
Hoe sla je de tornado service?
Je begint met het vastpakken van de shuttle aan de dop, tussen je duim en wijsvinger of middelvinger. Terwijl je de shuttle loslaat, geef je deze een draaiende beweging mee, waardoor hij gaat tollen terwijl hij over het net gaat. Het vergt behoorlijk wat oefening om dit goed te doen, want de timing en kracht moeten precies goed zijn om de shuttle mooi te laten spinnen.
Je moet ook een goed gevoel hebben voor hoe hard je de shuttle moet raken. Te hard, en hij vliegt te ver. Te zacht, en hij raakt het net.